Ønsker du å skrive å skrive for tidsskriftet DRAMA? Ta kontakt med ansvarlig redaktør Madeleine Bernstein Harris på [email protected] eller du kan kontakte et av de nordiske redaksjonsmedlemmene – se her.

Hver utgave av DRAMA er knyttet til et aktuelt tema, men ikke alle artiklene i hvert nummer må komme inn under temadelen. For oversikt over kommende temanumre, se siste side i hver utgave av tidsskriftet.

Les siste utgave No.2 2023, med tematittel 

Lederskap i drama og teater

Dette nummeret har fokus på lederskap i drama og teaterarbeid og blant annet håndtering av etiske utfordringer. Vi undersøker forvaltningen av ansvaret som ligger implisitt i en lederrolle under utviklingen av det trygge dramarommet, og stiller spørsmålet “hvordan lede”?

⇒ Vi er i gang med planleggingen av No.1 2024:

Drama og anvendt teater som stedsspesifikk praksis

NB! Utvidet frist for innsending av tekst til 25. januar

*English version below

I neste nummer av DRAMA vil vi fokusere på drama og anvendt teater som stedsspesifikk praksis. Vi ønsker å utforske hvordan drama og anvendt teater benytter sted og rom i kunstnerisk og pedagogisk arbeid. Det stedsspesifikke henviser til et geografisk sted, for eksempel en bestemt by, bygning eller til naturlige omgivelser. Stedet er en materiell størrelse, mens rom betraktes her som en sosial konstruksjon, et rom som muliggjør visse handlinger og relasjoner, samtidig som det formes av materialer, affekter og mennesker. Vi anerkjenner imidlertid at rom og sted er gjensidig avhengige av hverandre.

Oppmerksomheten på sted og rom som inspirerte humanistisk forskning på 1980-tallet har de siste ti årene også påvirket forskningen innen drama og anvendt teater. Det har ført til større bevissthet om rom, og om hvordan drama- og teaterpraksiser påvirkes av konteksten de skapes i. Neste nummer av DRAMA vil fokusere på hvordan drama og anvendt teater oppstår og eksisterer i relasjon til et spesifikt sted, og hvordan fiktive rom kan skapes i samspill med det konkrete stedet.

Drama- og teater som skapes på et spesifikt sted, kan benevnes som folketeater, for eksempel lokalteater, bydelsteater, vandreteater eller historiske spel. Noen stedsspesifikke teaterformer kan betegnes som immersivt omsluttende eller interaktivt teater. Vi ønsker å åpne for et bredt spekter av ulike former for praksis innen drama og anvendt teater som tar for seg et bestemt sted. Noen spørsmål vi er interessert i å utforske er:

  • Hvordan kan drama og anvendt teater skape personlige relasjoner til et spesifikt sted?
  • Hvordan kan stedsspesifikk drama- og teaterpraksis være del av et lokalt nettverk av organisasjoner?
  • Hvordan kan drama- og teaterpraksis prege lokalpolitikk og lokal bevissthet?
  • Hvordan påvirker lokale maktstrukturer stedsspesifikke drama- og teaterpraksiser?
  • Hvordan kan drama og teater endre eller forme historien til et spesifikt sted, for eksempel på landsbygda eller et spesifikt område i byen?
  • Hvilke pedagogiske og kunstneriske utfordringer finnes i det stedsspesifikke drama- og teaterarbeidet?
  • Hvordan påvirker sted og rom den skapende prosessen med barn når de arbeider med prosessdrama i et klasserom?
  • Hvordan kan samspill med naturlige omgivelser og spesifikke steder i naturen virke inn i skapende drama- og teaterprosesser?

Praktisk informasjon

DRAMA publiserer tekster på norsk, svensk, dansk og engelsk. Teksten må ikke overskride 1800 ord, med mindre det er en vitenskapelig publikasjon. Vår forfatterveiledning ligger her, og mer informasjon om fagfellevurdering her.

Legg ved portrettfoto av deg selv. Send gjerne flere bilder/illustrasjoner til teksten i høyoppløselig versjon (helst over 240 dpi). Referansestil: APA 7th. Se mer informasjon og lenke til Norsk APA-manual her. Lenke til Kildekompasset her.

Siste frist for innsending av ferdige tekster er 25. januar 2024, og vi ber om at de er korrekturlest.

Alle bidrag sendes til [email protected]

DRAMA er rangert som vitenskapelig publiseringskanal på nivå 1 i den norske forskningsdatabasen CRISTIN. Det er godkjent som vitenskapelig publiseringskanal hos NSD – Norsk senter for forskningsdata (for Norge og Sverige), i Uddannelses- og Forskningsministeriets autorisasjonsliste for serier (Danmark) og i Publikationsforum (Finland). Tidsskriftet utgis av Universitetsforlaget i samarbeid med Drama- og teaterpedagogene (DTP), og sendes ut til Drama- og teaterpedagogenes medlemmer, til nordiske teatre, grunnskoler, kulturskoler, folkehøgskoler, universiteter og høgskoler, barnehager, biblioteker, teatergrupper, skolemyndigheter og museer. Universitetsforlaget selger også enkeltnumre og klassesett av tidsskriftet. For en oversikt over tidsskriftet, besøk nettsiden her.

 

 

Applied drama and theatre as a site-specific practice.

N.B. The deadline for submitting text is extended to 25th of January

The next issue of DRAMA will focus on applied drama and theatre as a site-specific practice. We are keen to explore how applied drama and theatre are embedded practices and how place and space form the artistic and pedagogical work. We consider site and place to be synonyms in that they refer to a geographical location such as a specific town, suburb, building or natural setting. Place is a material quantity, while space is here considered a social construction, such as a safe or “brave” space that enables certain actions and relations while at the same time being shaped by materials, affects and people. However, we do recognize that space, site, and place are interdependent.

The spatial turn that inspired research within the humanities during the 1980’s has for the last ten years also influenced research within applied drama and theatre. This has led to a critical discussion on concepts such as spatiality and on how drama and theatre practice can be understood as part of, and influenced by the context in which it is produced. The next issue of DRAMA will focus on how applied drama and theatre emerges and exists in reciprocal relations with a specific place.

Drama and theatre practices that engage in place are often conceptualized as community theatre, site-specific theatre, or immersive theatre but as these terms are somewhat elusive and lack a common definition, we are open to any kind of applied drama and theatre practices that engages with a specific place. Among the questions we ask are:

  • How can drama and theatre create personal relations to a certain place?
  • How is a specific drama/theatre practice part of a local network of organisations?
  • How can a drama/theatre practice inform local politics and local civic actions?
  • How does local power structures impact on a specific drama and theatre practice?
  • How can drama and theatre rewrite the story of a certain place such as rural countryside or a certain suburb?
  • What are the pedagogical and artistic challenges when creating theatre in relation with a certain place?
  • How does site inform a devising process with children when doing process drama in a classroom?
  • How can interaction with natural surroundings and specific places in nature affect creative drama and theatre processes?


Practical information

DRAMA publishes texts in Norwegian, Swedish, Danish, and English. The scope of the text must not exceed 1800 words unless it is a scientific publication. Guidelines for authors can be found here, and you will find more information about peer reviewing here. Attach a portrait photo of yourself. Feel free to send more pictures / illustrations to the text in a high-resolution version (preferably over 240 dpi). Reference style: APA 7th. Find more information and the Norwegian APA-manual here. The Citation Compass (Kildekompasset) can be found here.

The deadline for final submissions is 25th of January 2024, and we request that the contributions are complete and proofread. Forward your submissions to [email protected]

DRAMA is ranked as a scientific publication channel at level 1 in the Norwegian research database CRISTIN. It is approved as a scientific publication channel at NSD – Norwegian Centre for Research Data (for Norway and Sweden), in the Ministry of Education and Research’s authorization list for series (Denmark) and in the Publications Forum (Finland). The journal is published by Universitetsforlaget in collaboration with the Drama and Theatre Educators and sent out to the   Drama and Theatre Educators (DTPs) members, to Nordic theatres, primary schools, cultural schools, folk high schools, universities and colleges, kindergartens, libraries, theatre groups, school authorities and museums. Universitetsforlaget also sells single issues and class sets of the journal. For an overview of the magazine, visit the website here.