Fagmiljøene i drama og teater på høgskole-/universitetsnivå bidrar med mye forskning innen feltet. Se blant annet vår oversikt over avlagte Ph.d-avhandlinger i Norge. Drama- og teaterpedagogene jobber også aktivt med å innhente info om og kartlegge situasjonen for dramafaget i skole og samfunn.
Drama- og teaterpedagogene utgir DRAMA – nordisk dramapedagogisk tidsskrift i samarbeid med Universitetsforlaget. Redaksjonen arbeider kontinuerlig med å fange opp, formidle og stimulere til ny forskning innen faget. DRAMA er godkjent som vitenskapelig publiseringskanal på nivå 1, noe som betyr at det tilbys fagfellevurdering via tidsskriftet.
DRAMA har to trykte utgaver i året, og i tillegg en heldigital tredjeutgave med løpende publisering av vitenskapelige artikler.
Drama Nr. 3 Vitenskapelige Publikasjoner: https://www.idunn.no/journal/drama
EKSEMPLER – FORSKNING OG KARTLEGGING
ART FOR ART´S SAKE – OECD RAPPORT
Den internasjonale metaanalysen Art for Arts’s sake? The impact of arts education konkluderer med at tenking, kreativitet, sosiale og holdningsmessige ferdigheter utvikles i kunstfaglig arbeid, parallelt med den kunstfaglige kompetansen.
En av metaanalysene i rapporten, som er basert på 80 studier, konkluderer med at undervisning i drama styrker elevenes verbale ferdigheter som skriving, lesing, leseforståelse, utvikling av muntlig språk og vokabular.
Det internasjonale forskningsprosjektet DICE
Det internasjonale forskningsprosjektet DICE (Drama Improves Lisbon Key Competences in Education) har undersøkt virkningen av drama i undervisning på fem av EUs fagovergripende nøkkelkompetanser for læring.
DICE konkluderer blant annet med at elever som jevnlig deltar i aktiviteter innen drama og teater øker kompetansen i å lese og kommunisere og har økt motivasjon for å lære på skolen, og de utvikler evnen til å føle empati med andre og blir mer tolerante overfor andre mennesker.
Kartlegging av dramaundervisning i lærerutdanningen
Drama- og teaterpedagogene gjennomførte i 2012/2013 en kartlegging av dramaundervisning ved GLU 1-7 og 5-10, for å innhente informasjon om hvor mye og hva slags dramaundervisning som tilbys på lærerutdanningene ved høgskolene og universitetene.
Kartleggingen viste at det var store forskjeller i undervisningstimer i drama, fra 0 til 125 timer i løpet av lærerutdanningen.
Det planlegges en ny kartlegging.