Utdanningsdirektoratet tok ut drama og teater fra norskfaget da de nye læreplanene kom i 2020.
Drama- og teaterpedagogene har laget en oversikt som viser endringer over tid for drama og teater i norskfaget.
Oversikt drama og teater i norskfaget i grunnskolen
Læreplanene LK20-L97
Utklipp av kompetansemål/hovedmoment fra læreplaner i norskfaget
– Gjeldende læreplan LK20, innført i 2020 (inkludert læreplanene på høring i 2019 og 2018. Læreplanene i Fagfornyelsen ble utviklet i perioden 2018-2019).
– LK06
– L97
Gjeldende læreplan i norsk LK20 – fagfornyelsen (NOR01-06):
(Alt av drama- og teaterfaglige begreper er tatt ut av norskfaget og erstattet med åpne begreper som andre kreative aktiviteter/uttrykk/måter, framstillingsmåter og sjangre)
Etter 2. trinn:
– uttrykke tekstopplevelser gjennom lek, sang, tegning, skriving og andre kreative aktiviteter
Etter 4. trinn:
– utforske og formidle tekster gjennom samtale, skriving, lek, bevegelse og andre kreative uttrykk
Etter 7. trinn:
– leke med språket og prøve ut ulike virkemidler og framstillingsmåter i muntlige og skriftlige tekster
– beskrive, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål
Etter 10. trinn:
– uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter
Høring læreplaner Fagfornyelsen juni 2019
Læreplan i norsk
https://hoering.udir.no/Hoering/347?notatId=741
Etter 2. trinn:
– bearbeide tekstopplevelser gjennom lek, tegning, skriving og andre kreative aktiviteter
Etter 4. trinn:
– utforske og formidle tekster gjennom samtale, skriving og andre kreative uttrykk
Etter 7. trinn:
– formidle skjønnlitterære tekster på kreative måter
Etter 10. trinn:
-uttrykke opplevelser og tolkninger av tekster på kreative måter
Høring læreplaner Fagfornyelsen – november 2018
Læreplan i norsk
Etter 2. årstrinn:
• bearbeide tekstopplevelser i samtaler, lek, rollespill og tegning
Etter 4. årstrinn:
• utforske tekster gjennom samtale, skriving og dramaaktiviteter
Etter 7. årstrinn:
• utforske og formidle tekster gjennom å opptre i roller
Etter 10. årstrinn:
• bruke dramaaktiviteter til å uttrykke opplevelser og tolkninger av tekster
Tidligere læreplan i norsk LK06:
Etter 2. trinn:
– uttrykke egne tekstopplevelser gjennom ord, tegning, sang og andre estetiske uttrykk
Etter 4. trinn:
– samhandle med andre gjennom lek, dramatisering, samtale og diskusjon og variere stemmebruk og intonasjon i framføring av tekster
Etter 7. trinn:
– Opptre i ulike roller gjennom drama-aktiviteter, opplesing og presentasjon
Etter 10. trinn:
– Samtale om form, innhold og formål i litteratur, teater og film og framføre tolkende opplesing og dramatisering
Tidligere læreplan i norsk L97:
1. klasse:
Lytte og tale
– utfolde seg gjennom allsidig lek, delta i rollelek og bruke språket aktivt i ulike former for spill
– leke og eksperimentere med ord, lyder, rim og rytme, bruke fortellinger, sangleker, blant annet enkle samiske rim og regler, fremføre dikt, sanger og barneregler, gjette gåter og fortelle vitser
Lese og skrive
– delta i skriftspråkstimulerende rollelek
2. klasse:
Lytte og tale
– fremføre enkle rollespill eller dramatiseringer i klassen, eller for foreldre
Kunnskap om språk og kultur
– arbeide med roller og replikker i en dramatisk tekst, vurdere verdien av stemmebruk og kroppsspråk, få noe erfaring med enkle rekvisitter
3. klasse:
Lytte og tale
– fortelle og fremføre tekster de har laget selv, være med i skuespill, lage replikker og ta del i fremføringer med seg selv eller med dukker som rollefigurer. Tilegne seg lærestoff gjennom lek, sang, dans, rollespill og dramatisering
Kunnskap om språk og kultur
– samtale om samspillet mellom lytting og tale, erfare hvordan stemmebruk og kroppsspråk er viktig for det som blir sagt eller fremført
4. klasse:
Lytte og tale
– arbeide med tekster som tar opp konflikter de kan kjenne seg igjen i. Utforske vennskap og uvennskap, rettferdighet og urettferdighet, krangel og forsoning gjennom diskusjon, improvisasjon og rollespill
– gjengi (gi att) og lage dramatiseringer av fortellinger, og eventuelt formidle de med video eller kasettspiller
– øve seg på å fremføre enkle taler og legge frem fagstoff i klassen
– samtale om hva som gjør muntlige fremføringer gode, og vurdere det språket vi bruker når vi argumenterer
5. klasse:
Lytte og tale
– Elevene skal utvikle evnen til å lytte aktivt, og utvikle språket sitt gjennom å bruke det i samtale, samarbeid, diskusjon og fremføring. De skal få erfaring med å tilpasse språket etter situasjonen og formålet. Elevene skal møte muntlige tekster fra ulike kulturer og erfare at det er mangfold og variasjon. De skal oppleve drama og teater som uttrykksform, og de skal kunne bruke ulike medium i arbeid med fremføringer.
Kunnskap om språk og kultur
– observere og registrere det talespråket og kroppsspråket som blir brukt i ulike situasjoner som diskusjon, krangel, mobbing og forsoning. Registrere hvordan det språket vi bruker, påvirker situasjonen.
6. klasse:
Lytte og tale:
– utforske lærestoff, for eksempel kunnskap om andre kulturer, gjennom dramafaglige aktiviteter, for eksempel mime, kroppsbevegelser og rytme
– lytte til og selv lage et «radioprogram», for eksempel hørespill, intervju eller reportasje, dramatisere en fortelling og gjøre opptak
Kunnskap om språk og kultur
– utforske og diskutere komposisjon og virkemiddel i noen muntlige sjangre som foredrag og intervju
7. klasse:
Lytte og tale:
– bruke kropp og stemme i ulike spillsituasjoner og utforske og utvikle den personlige, dramatiske uttrykksevnen. Eksperimentere med å fremføre en tekst på ulike måter. Om mulig bruke video som hjelpemiddel. Spille kabaret, revy eller teater for andre, for eksempel foreldre, med noe selvlagd materiale
Kunnskap om språk og kultur:
– studere særtrekk ved dramatiske sjangre de arbeider med og drøfte kriterium for fremføring av dramatiske tekster
8. klasse
Lytte og tale:
– bruke språket til utprøvende samtale, blant annet om ansvar og frihet, ærlighet og svik, om konflikter og å være saklig og usaklig. Arbeide med innlevende og kritisk lytting, improvisasjon og rollespill
– synge og danse/dramatisere noen folkeviser og dramatisere annen folkediktning
9. klasse
Lytte og tale:
– tilegne seg litterært stoff og fagstoff gjennom dramatisering og fremføring, arbeide med ulike måter å fremføre lyrikk på
– tilegne seg litterært stoff og fagstoff gjennom dramatisering og fremføring, arbeide med ulike måter å fremføre lyrikk på
– tilegne seg litterært stoff og fagstoff gjennom dramatisering og annen scenisk fremføring, presentere prosjektarbeid og vite noe om hva fremføringen har å si for opplevelse og forståelse
10. klasse:
Lytte og tale:
– oppleve teaterfremføringer, eventuelt videoopptak, drøfte innhold og fremføring. Spille teater og fremføre/dramatisere/spille dramatiske tekster av skuespillforfattere eller tekster de selv har laget. Forme ut roller og replikker, arbeide med stemmebruk, pauser og kroppsspråk. Få erfaring med reelle og imaginære rekvisitter.
Kunnskap om språk og kultur:
– arbeide med dramatiske sjangre, virkemiddel i dramatiske tekster, fremføringer og teater. Få noe kjennskap til teaterhistorie, vurdere virkemiddel i film, fortellermåte, samspill mellom bilde, tale og lyd, og sammenligne bok og film.