DRAMA – Nordisk dramapedagogisk tidsskrift

Fagfellevurdering av vitenskapelige artikler

*English version below

DRAMA – Nordisk dramapedagogisk tidsskrift skal gjennom ordningen med fagfellevurdering av artikler sørge for å fremme vitenskapelige publikasjoner innen drama og teaterfag. Gjennom fagfellevurdering ønsker man å sikre den vitenskapelige kvaliteten i tidsskriftets forskningsartikler, bidra til utvikling og formidling av vitenskapelig arbeid på det dramafaglige området og styrke det vitenskapelige miljøet og kommunikasjonen mellom fagfolk innen drama og teater.

En vitenskapelig publikasjon defineres ifølge CRISTIN (Current Research Information System in Norway) gjennom fire kriterier, hvorav samtlige må være oppfylt:

  1. presentere ny innsikt
  2. være i en form som gjør resultatene etterprøvbare eller anvendelige i ny forskning
  3. være i et språk og ha en distribusjon som gjør den tilgjengelig for de fleste forskere som kan ha interesse av den
  4. være i en publiseringskanal (tidsskrift, serie, bokutgiver, nettsted) med rutiner for fagfellevurdering

Fagfellevurderingsprosessen

DRAMA – Nordisk dramapedagogisk tidsskrift har som mål i hvert nummer å inneholde minst en fagfellevurdert forskningsartikkel. Forskningsredaksjonen tar imot, vurderer og velger ut artikler til fagfellevurdering. Redaksjonen tar fortløpende imot artikler, men det publiseres maksimum tre fagfellevurderte publikasjoner per utgivelse. Artikkelen vurderes av forskningsredaksjonen i DRAMA sammen med én til to eksterne fagfeller.

Ved fagfellevurdering av vitenskapelige artikler anvendes «double blind-prinsippet», det vil si at fagfellen er anonym overfor forfatteren, og forfatteren er anonym overfor fagfellen. Fagfelle og forfatter kommuniserer på denne måten kun via forskningsredaktørene. Fagfellen vil ta stilling til hvorvidt en innsendt artikkel tilfredsstiller disse kriteriene:

Den vitenskapelige artikkelen:

  1. presenterer ny viten i relasjon til artikkelens emne
  2. har et velavgrenset tema og en presis problemstilling
  3. har en gjennomsiktig og relevant anvendelse av teori og empiri
  4. er velstrukturert og logisk i fremstillingen
  5. er språklig velskrevet
  6. bidrar med kunnskap og innsikt som kan antas å være relevante for forskere og utøvere innenfor det dramapedagogiske og teatervitenskapelige feltet.

Resultatet av vurderingen blir gitt i form av gradering fra A til D:

  • A. Publiserbar
  • B. Publiserbar med små endringer
  • C. Publiserbar med mer omfattende endringer
  • D. Ikke publiserbar

Etter fagfellevurderingen går forskningsredaksjonen i dialog med forfatteren om eventuelle endringer, og beslutter deretter om den skal publiseres eller ikke. Forfatteren bør forvente at artikler gjennomgår revisjoner både før og etter fagfellevurderingen. Forskningsredaksjonen sammenfatter fagfellenes vurderinger overfor forfatteren og innestår for hvordan og i hvilket omfang innvendinger skal imøtekommes. En artikkel kan ikke utgis som forskningsartikkel uten minst én fagfellevurdering med graderingen B eller over.

Formalia

Manuskript til vitenskapelige artikler sendes i form av en ferdig artikkel med sammendrag  til [email protected]. Herfra vil artikkelen bli sendt til forskningsredaksjonen for videre behandling.

Innsendingen skal inneholde følgende:

  1. Følgebrev med tittel på artikkelen, forfatterens navn, tittel, stilling, institusjonstilknytning (ev. utdanning) adresse, telefonnummer og e-postadresse.
    Oppgi antall ord i selve artikkelen.
  2. Abstract. Kort og klar presentasjon av artikkelens emne og innhold, arbeidets teoretiske grunnlag og metode, samt en spissformulering av artikkelens hovedpoeng. Sammendraget skal skrives på både et nordisk språk, og på engelsk. Maksimalt 250 ord.
  3. Artikkelen kan skrives på et av følgende språk: dansk, norsk, svensk eller engelsk.
    Arkene pagineres. Bruk kun ett nivå med overskrifter – uten nummer.
    Overskriftene skrives i halvfet, og begynner med stor bokstav, ellers med små bokstaver.
  4. Selve artikkelteksten skal skrives med dobbel linjeavstand og 12 pkt. skrift, Times New Roman. Absolutt maksimum 30.000 tegn uten mellomrom (utgjør cirka 10 A4-sider med dobbelt linjeavstand), helst kortere.
  5. Antall noter bør holdes nede. Bruk sluttnoter. Disse nummereres fortløpende og markeres i teksten med opphøyet skrift.
  6. Tabeller og figurer skal ha tittel og leveres i egen fil, de skal ikke limes inn i teksten.
    Kilde og eventuelle forklaringer skal stå i egen note under hver tabell eller figur.
    Tabeller og figurer nummereres fortløpende (Tabell 1,2,3… og Figur 1,2,3,…).
    Merk av i teksten hvor tabellen skal inn.
  7. Alternative tekster til figurer. Dersom din artikkel inneholder bilder eller figurer, må du skrive alternative tekster til disse.
    • Alternativ tekst leveres i et eget dokument sammen med din artikkel med filnavn alt-tekst.
    • Bruk figurnummer for å henvise til riktig figur.

    Eksempel:
    Figur 1: [alt-tekst]

    Les mer om alternative tekster (alt-tekst) her: Retningslinjer for alternativ bildetekst (idunn.no)

  8. Anonymisering: Ikke oppgi forfatternavn i teksten. Sett inn xxx for forfatternavn.
  9. Referansestil: APA 7th. Forfatterne i litteraturlista skal alltid oppgis i alfabetisk orden. Se mer informasjon her.  Lenke til Kildekompasset finner du her.

Rettigheter og tidspunkter

Innsending av manuskripter til DRAMA – Nordisk dramapedagogisk tidsskrift tolkes som et uttrykk for at man har til hensikt å publisere manuskriptet i dette tidsskriftet. Det er en forutsetning at andre ikke skal motta stoffet for publisering mens det er til vurdering hos fagfellene. Artikler publisert i DRAMA kan etter en tid bli gjort tilgjengelig på nett gjennom Drama- og teaterpedagogenes hjemmesider, der tidsskriftet har en egen side. Bidragsytere som ønsker å reservere seg mot denne typen publisering, må selv melde fra til redaksjonen i tidsskriftet. Det beregnes minimum 3, maksimum 6 måneder fra artikkelen er levert til den eventuelt kan trykkes.

DRAMA – Nordisk dramapedagogisk tidsskrift har førsteretten til publisering, men det står forfatteren fritt å trykke artikkelen i andre publiseringskanaler, dersom DRAMA ikke finner plass til artikkelen innen ett år fra leveringsdato, eller annen avtale blir gjort med redaksjonen.

 

Peer review of scientific articles

Through the system of peer review of articles, DRAMA – Nordic Journal for Drama Education aims to promote scientific publications in the field of drama and theatre. Peer reviewing will ensure the scientific quality of the journal’s research articles, contribute to the development and dissemination of scientific work in the field of drama, and strengthen both the academic environment and communication between professionals in drama and theatre.

According to CRISTIN (Current Research Information System in Norway), a scientific publication is defined by four criteria, all of which must be met:

  1. It must present new insight
  2. It must be of a format that makes the results verifiable or applicable in  new research
  3. It must be written in a language and have a distribution that makes it accessible to most researchers who may be interested in it
  4. It must be published through a channel (journal, series, book publisher, website) with procedures for peer review

 

The peer review process

DRAMA – Nordic Journal for Theatre-in-Education aims to contain at least one peer-reviewed research article per issue. The DRAMA Research Editorial Board receives, evaluates, and selects articles for peer review. The editorial staff accepts articles on an ongoing basis, but a maximum of three peer-reviewed articles are published per issue. The article is assessed by the DRAMA Research Editorial Board in addition to one or two external peer reviewers.

The «double blind principle» is applied for the peer review of scientific articles, i.e., the peer reviewer is anonymous to the author, and the author is anonymous to the reviewer. Peer reviewer and author communicate only via the research editors. The peer reviewer will decide whether a submitted article satisfies the following criteria:

The scientific article:

1. presents new insight with regards to the subject matter of the article

2. has a well-defined topic and a precisely stated issue

3. has a transparent and relevant application of theory and empirical data

4. Is well-structured and logical in its presentation

5. is linguistically well- written

6. contributes to knowledge and insight assumed relevant to researchers and practitioners in the field of drama education and science of theatre.

The result of the assessment is presented in a grading from A to D:

  • A. Publishable
  • B. Publishable with minor changes
  • C. Publishable with more extensive changes
  • D. Unpublishable

 

Following the peer review, the research editorial board communicates with the author concerning any changes, and further decides whether to publish or not. The author should expect articles to undergo revisions both before and after peer review. The research editorial board summarises the peers’ assessments before the author and decides how and to what extent objections should be met. An article may not be published as a research article without at least one peer review with a rating of B or above.

Formalia

Manuscripts for scientific articles are sent as a finished article with an abstract to [email protected]. The research editorial board then receives the manuscript for further processing.

The submission must contain the following:

  1. A covering letter with the title of the article, author’s name, title, position, institutional affiliation (or education) address, telephone number and e-mail address. State the complete number of words in the article.
  2. An abstract. A concise presentation of the article’s topic and content, the theoretical basis and method, as well as formulating the article’s main points. Maximum 150 words.
  3. An article may be submitted in any of the following languages: Danish, Norwegian, Swedish, or English. You must paginate the document and use only one type of headline—no numbers. The headlines are to be written in semi bold, starting with uppercase letters, otherwise in lowercase.
  4. The article text itself should be in a double-spaced, 12 pt. font, Times New Roman. The absolute maximum is 30,000 characters minus spaces (amounts to approximately 10 double-spaced A4 pages), but preferably shorter.
  5. The number of notes should be kept to a minimum. Use endnotes. These are to be numbered consecutively and marked within the text using raised lettering.
  6. Tables and figures are to be titled and delivered in a separate file; do not include in the text. Any sources and explanations should be in a separate note under each table or figure. Tables and figures should be numbered consecutively (Table 1,2,3… and Figure 1,2,3…). Mark within the text where to insert the table.
  7. Alternative texts for figures. If your article contains images or figures, you must write alternative texts for them.
    • Alternative text is provided in a separate document along with your article with the file name alt-text.
    • Use the figure number to refer to the correct figure.

    Example: 
    Figure 1: [alt-text]

    Read about alt-text here: Guidelines for Alternative Image Text (idunn.no)

  8. Anonymisation: Do not include the author’s name anywhere in the text. Insert xxx for the author’s name.
  9. Reference style: APA 7th. Authors in the bibliography are to be stated in alphabetical order. Further information to be found (Norwegian only) here.  A link to the Source Compass can be found here.

 

Rights and timeframes

 

A submission of a manuscript to DRAMA – Nordic Journal for Theatre-in-Education is understood as an expression of intent to publish said manuscript in said journal. It is a prerequisite that none other shall receive the material for publication while it is under peer review. Articles published in DRAMA may eventually be made available online through the Drama- and Theatre Educator’s website, on which the journal has its own section. Contributors wishing to opt out of this must notify the editorial staff of the journal. A minimum of 3 and a maximum of 6 months are calculated from when the article is delivered until it can be published.

DRAMA – Nordic Journal for Theatre-in-Education has first right to publish, however the author is free to print the article in other publication channels, should DRAMA not be able to publish the article within one year from the date of delivery, or another agreement is made with the editorial staff.